|
Manus | Källor | Scenografi | Team | Övrigt |
MOVEMENTS, MOMENTS, OMEN (1993-1995) by Sven-Erik Olsson Movements var Fäbodsteaterns sista kompletta produktion. Den gavs ut i två upplagor. Utvärderingen av Movements var en bidragande orsak till att Fäbodsteatern några år sedan lades ner av Sven-Erik Olsson, som också var den som fattade beslutet att Fäbodsteatern skulle återupprättas. Den ryske teatermannen Vsevolod Meyerhold var den första, såvitt vi vet, som försökte sig på att rekonstruera Fäbodsteatern. Till skillnad från Aplandet och Dogtown, som aldrig kom att visas offentligt, kunde Movements färdigställas och gavs också i en utvecklad modell. Den var emellertid behäftad med alltför många komponenter från den klassiska traditionen. I detta avseende var den ett steg tillbaka jämfört med det föregående projektet Obeslutsamhet/Hesitation.
Omen
BLUE What kind of a question is that?
The inclusion of poor
theatre, use of machinery, live as well as recorded music, stealing lines
and imagery, using television and computers, celebrative grotesque, physical
discipline, bad taste, auto-history of theatre and a performing style which
does not draw upon audience roadability stunned some and delighted others,
were they spectators or were they critics of trade. Of course as genuine historians we prefer a good story and her story to history. The first discovery was russian futurism and resulted in the exposure of the intricate seventeen acts play Elisaweta Bam by Daniil Charms. The characters were doubled, sometimes tripled. Some actors performed several parts. Other actors played the same part in parallel or consecutive to another actor's representation. Thus the logic of the plot, which is a pharaprase of the Moscow show-trials, was made structurally obvious and apparently less visible. The play includes several shifts in style from naturalistic to vaudeville, from folksong to opera, from a play for children to Greek tragedy. It also requires the use of the abstract imagery, of futurist art and buffonic mystery. Symbols of the industrial revolution were used as abstract artefacts, as pure props, and occasionally symbolically transformed into idolic images, typical of the times, to appear as part of the plan our present work with the physical memories of agony and conflict, we return to the screen and the computer.
As with earlier pieces, we will indeed do
remakes, remixes on the play. In fact this is the second coming. Our activities
are continuously based on the principle of the Der Weg durch den Körper-concept
of shaping the actors. We apply a laboratory process of creation. It is our
belief that the actor must move as if governed by external force. The actors
have modeled sequences that are mounted and reused as in montage. The aspired
aim is to research and expose human interactions and expressions and to depict,
how these build good and evil. In terms of the formal conflict between the
naturalistic tendency of Western theater and the traditional codified mode
of the East, we take the position of the realist: codes are in fact a very
effective mode of display. However, in the absence of a common key and the
obvious non-existence of a tradition of signs in the West we should be satisfied
with the results: a cryptic theatre. The performance should be regarded as
a collective body not belonging. Träning/konditionering av aktörer Utförandet av föreställningarna krävde skådespelare som aktivt ställde sig till förfogande för varandra och föreställningsarbetet utan utsikter att kunna använda sin psykologiska trovärdighet som bas för en kariär som stjärna. Förberedelsernas bas låg i ett förberedande av kroppen, innefattande så kallade manipulationer. Nedan ges exempel i textform på vad dessa kunde innebära. Vi uppmanar läsaren att inte försöka genomföra dessa utan guidning av någon som själv genomfört dem i det så kallade levande livet. De som medverkat i kurser i "Body Weather" (Min Tanaka/Tess de Quincey) har vanligen sådan erfarenhet. Vi vill också uppmärksamma att Fäbodsteatern använde manipulationerna i ett annat sammanhang än det som vi förknippar med "Body Weather". Vi är dock inte beredda att här lägga ut texten om denna skillnad. Manipulation 5 Liggande person på rygg, Manipulator står vid fötterna a) Lyft partners högra knä korsa höger fot över vänster knä och tag vänster handled, drag bålen till sittande position Liggande person lägger vänster hand över höger knä, vrider bålen mot höger. Lägg höger armbåge böjd bakom huvudet, partnern tittar så långt åt höger som möjligt. b) Gör spiral startande från höger fot till huvud. Manipulator sitter bakom partner. Höger hand drar övre bröstkorg, vänsterhand pressar revbenen framåt Lossa och vrid upp bålen till centralt över höften. Lägg ner knä. c) Liggande person: Med bÖjt knä i "öppen" position, vilande på vänster knä. Sträck ut framåt mot främre fot, bålen över benen. Manipulator: Pressa bålen framAt, plana ut och stretcha över benen vanligtvis med mest tryck på lägre ryggen. d) För bålen ned till ryggläge genom att pressa ner på huvudet i s k kronfattning (handen på huvudets krona)+ öppna i skuldrorna. e) Gå till benen + för höger fot: så högt; upp på vänster lår som möjligt: + för knät över höften. Vänster hand pressar ned partners högra höft så att den vilar på golvet hela tiden + höger hand stretchar knät framåt över bröstet + press nedåt. Manipulatorns högra ben håller partners högra fot på plats över vänster höft. f) Med partners högra fot på plats högt upp på låret, låt knät falla ner och öppna mot golvet. Pressa knät i golvet + Håll! därefter gradvis tryckökning på motsatt höft. stretcha i diagonal längdriktning. g) Lyft knät upp i läge med höftens mitt + lossa foten. Vänster hand pressar på partners högra höft håll den i golvet. Höger hand pressar knät i sidled därvid "klämmande" innersidans muskler + förlänger andra sidan av låret. Obs! Se till att det sträckta benet är i linje med kroppen. Lossa. h) Manipulera benet, - avslappna artikulationerna i höft-, knä-, ankel leder . Avsluta med skakning & vibration av benet. i) Upprepa a-h på andra sidan. j) Lätt manipulation av bägge benen tillsammans. Manipulation 6 a) Partner i Mormors position, stå bakom sittande partner, lås dennes händer om Din nacke. inandning: lyft bålen lätt ur mormorsposition, utandning: håll kvar lyft position. Sittande person försöker slappna av i bålen + i höften och öka sin tyngd(känsla). Nästa andning: lyft lite högre + håll och upprepa ännu en andningscykel. b) håll denna sträckning, dra armarna utsträc::kta bakåt och för på så sätt bålen bakåt till golvnivå. c) gå till knäna, för ihop + stöd knäna med Dina knän. tryck/vänd på revbenen från basen planande ut mot toppen och sträck mot huvudet tryck/vänd på höften plana ut nedre ryggen till golvnivå d) lyft i handleder och dra bålen upp och fram över knäna. öppna knäna e) plana ut ryggen mot golvet:+stretcha den under det att svanskotan hålls så lågt ner som möjligt f) sätt handen på den högsta punkten på partnerns rygg -pressa och sittande person (partnern) konuner upp med en båge bakåt KOTA FÖR KOTA från Huvud till Svanskota. När bålen är upprätt, tryck/vänd lägre ryggen inåt och till sittande position. g) pressa ned påskuldrorna i triangel in mot: navel. sätt handen mot: nac:ken+ h) sittande person (partnern) sätter händerna på hälarna + pressar framåt höften till en bakåtbåge i) Manipulatorn: Pressa punkt för punkt längs ryggraden från basen av ryggraden till huvudet samtidigt som den sittande personen försöker öka bågen i varje punkt. Gå upp till upprätt i knästående. j) Ge tryck på magen framifrån och sittande person pressa mot detta tryck därigenom hållande höften framåtsträvande samtidigt som en sänkning ned mot golvet, bålen plan, höften sist i marken. k) hjälp till att plana ut & avslappna partnern i denna position, assistera upp Manipulation No 7 a) ryggraden sträckt och benen avslappnade: Partnern (X) vilar händerna på golvet vid sidan om höften och sträcker sin rygg (med sträckta, icke spända ben). Manipulatorn (Y) manipulerar Xs ben genom att hålla upp dennes knän och släppa ned dem eller skaka dennes lår till höger, till vänster. Under tiden håller X bara ryggen sträckt med huvudets topp så högt som möjligt. b) Knäna uppdragna med ryggraden sträckt; Y håller Xs anklar och trycker dem in mot rumpan. X fixerar sin ryggrad, men slappnar av i fötter och ben. En smula svårt, men försök. Var mycket observant på kroppstillståndet. Koppla bort det från ditt medvetande för ett ögonblick. Du skall finna att ben, händer, nacke och andra kroppsdelar inte tillhör någon. Detta är en viktig process för att regenera en 'färsk' kropp. c) Ys knän stöder Xs skulderblad; Xs skuldror och bröst sträckta och bakåtlutande: Y står bakom X, håller om handleder, och stödjer med knäna Xs skulderblad. I takt med Xs andning, tryck Xs skuldror framåt, och Y drar Xs armar uppåt i handlederna (som om för att dra Xs överkropp av dennes höfter). Xs bröstkorg lutar bakåt samtidigt. När X inandas, drar Y ytterliggare uppåt i handlederna, för att sträcka på överkroppen. viktigt här är: X måste vara väl medveten om sin underkropp och hålla fötterna tätt vid ändan, medan överkroppen-med Ys hjälp- skall vara avslappnad. så X skall slå av överkroppen och ~ underkroppen. d) X fotsulor berör varandra, överkroppen lutar framåt: Xs fotsulor ihop och bildar en diamantform. Försök att göra en diamantform du vanligen inte gör -dvs om du är van att göra en som är lång i sidled, gör tvärtom och vice versa. Benmusklernas status varierar mycket från person till person. Speciellt poserna i denna övning uppvisar individuella skillnader som härrör ur personers olika vanor och rörelsemönster snarare än deras (muskel-)styrka eller elasticitet. Y skall gradvis trycka Xs ryggrad så at dennes överkropp lutar över och även vidrör de diamantformade benen. Försök använda de muskler som har minst elasticitet. Här skall X försöka vara medveten om sina kotor, en efter en (som vid 6an) och sträcka dem i rak linje. X kan föreställa sig att ryggradens utsträckning fortsätter i huvudets förlängning, och försöka (i sin fantasi) att flytta huvudet till ryggradens bortre ände. Vi har därmed genomgått muskelstatus i olika muskler i benens periferi, Vila ut ordentligt och var så omedveten om så många kroppsdelar som du bara kan. Du kommer kanske att känna mer smärta här än i andra moment, men det gör detta stadiums tema mer meningsfullt. e) Benen böjda i 90 grader i en I_W_I -form: X böjer sina ben i 900, övre delarna av bägge benen (låren) bildar en rak linje (detta uppnås genom förändring av knänas position). Vanligen ganska svårt för vuxna, medan barn inte brukar ha några svårigheter att göra detta. f) Y knäar över X, håller på X knän: Y pressar ner knäna för att öppna benen ytter liggare. Y ansluter sitt bröst till X rygg och när X andas ut andas även Y ut och låter sin vikt vila på Xs rygg? Frågetecknet är där därför att detta beror av Xs kondition. I första rummet ansluter man till det mest utstående partiet av X rygg och de två andas samman. Efter ett flertal andningar blir X rygg och Ys bröst en enhet. X släpper mer och mer på spänningar och delar smärta med Y. g) Sträck ett ben och böj överkroppen framåt: Y sträcker det ena av X ben (om X föredrar något ben, välj detta) och håll nere knät i en lätt utåtvridning. Y pressar med bröstkorgen framåt-nedåt. Upprepa med andra benet. h) Knän sträckta, överkroppen lutad framåt: Denna position finns i nästan alla typer av avslappnings övningar och dansares rutinövningar. Vanligen uppfattas de som för smärtsamma för vanligt folk. MEN du kommer att inse att för de flesta kommer smärtan inte från höftlederna utan från knänas baksida eller runt knäna. Det är värt att notera att många som kan böja kroppen framåt i diamantpositionen inte alls kan utföra detta moment. Detta beror på att den muskel som styr knäböjet är förbunden med höften -vilket betyder att när man sträcker benen framåt och böjer över dem så sträcks denna muskel maximalt. Detta är inte bara en fråga om höft/ben/leder utan också om dina dagliga vanor. i) Hela kroppen ligger i ryggläge, massera: Y håller X huvud och sänker det sakta till golvet. Lyft armarna direkt ovanför huvudet och för torso och rygg ner till golvet sakta. vid dessa lyft måste X använda sina muskler något för att hålla sina ben särade. j) Y stödjer Xs särade ben med sina ben placerade med fötterna under Xs vader. Händerna på lägre revbenen och pressa mot huvudet, stretcha och öppna sedan i höfterna (som i l:an). k) Benen ihop som i ursprungspositionen: Y för ihop Xs ben, ser till att de slappnar av tillräckligt. Y orsakar vågor i Xs kropp höger-vänster genom att röra Xs anklar. Avsluta med att klappa kroppens sidor från topp till tå och tillbaka. |