|
Manus | Källor | Scenografi | Team | Övrigt |
Early Days. Detta hände sig i Höganäs. Sven-Erik började samla material för att starta en egen teater. Namnet skulle vara omöjligt i avantgardekretsar och samtidigt väl förankrat i vad som en gång räknats som avantgarde. I V. Meyerholds skrifter fann han Fäbodsteatern. Teaterns första stycke Luftslottet sattes upp i Höganäs för medlemmarna i Studio Kroppens Poesi. Efteråt talade Sören inte med Sven-Erik På en månad. När väl samtalade sade Sven-Erik att han skulle lämna gruppen, efter att de bokade föreställningarna av Tendenser var färdigspelade. Så skedde också. Några av medlemmarna i Studio Kroppens Poesi kom senare att ansluta sig till Fäbodsteatern, som bytte hemort till Lund. Ett manifest i form av en verksamhetsidé formulerades: F is a gathering with the purpose to investigate in a practical manner the relation between esthetics and magic, how reproducing can be used to spellbind and how the word has created the double-existence of the ´being-there´. This is accomplished by our own closed research, including theater oriented undertakings, as well as excursions in the habitual or unknown surroundings of everyday geography, through open or closed seminars with interested and competent practitioners of the acting arts, rites, circus, pictorial art and any related activity. We also organize opportunities for other people to perform. F has since the founding in 1982 and up until 1984 produced and performed the following plays: LUFTSLOTTET /Castle of Air (1982) by Sven-Erik Olsson Alla steg i föreställningen var utprovade var för sig. Före framträdandet inför publik hade föreställningen inte genomförts i sin helhet. Detta sätt att arbeta karakteriserade framförallt de tidiga produktioner som hade Sven-Erik Olsson som ensam aktör och producent. Eftersom tiden för varje moment var noga beräknad kom föreställningarna att bli mycket lika varandra. Användandet av klockan som kontroll hämtade Sven-Erik från idrotten, dansen och en anekdot om Samuel Beckett. När fler anslöt sig till Fäbodsteatern innebar det en viss återgång till former som användes inom Studio Kroppens Poesi, men framförallt att arbetet kom att präglas av den fattiga teaterns koncept. Det kom så småningom att leda till att Sven-Erik igen gick sina egna vägar.
Nej
nu j(äv)ulen!
Solkatter
följer mer text följer
mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer
mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer
mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer
mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer
mertext följer mer text följer mer text följer mer text följer
mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer
mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer
mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer
mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer
mer
mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text f öljer mer text följer mer text följer Under slutfasen
av Inferno-projektet utarbetade Sven-Erik Olsson sina planer
för
fortsättningen. Hans avsikt var att återgå till de principer om
precision som låg till grund för Luftslottet. Sina
tankar hade han nu utvecklat efter studier av österländska traditioner som
NO och Kung-Fu samt västerländska regissörer som Tadeuz Kantor
och
Gordon Craig vars skapelser Den döda teatern och Supermarionetten
anknyt till Sven-Eriks idéer om att teatern skulle spelas av mänskliga
marionetter på utsatt tid och att psykologisk trovärdighet och
stjärnkult skulle ersättas av den återkommande berättelsen. |